SIGN IN | REGISTER
Αρθρογραφία

ΑΚΤΗ ΨΑΡΟΝΤΟΥΦΕΚΟ ΣΚΑΦΟΣ ΓΛΥΚΑ ΝΕΡΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΑΚΤΗ - Δείτε όλα τα άρθρα

MATCH FISHING ΨΑΡΕΜΑ ΣΕ ΛΙΜΑΝΙ ΜΕ ….ΠΡΟΒΑΤΑΚΙΑ!!!

• MATCH FISHING  ΨΑΡΕΜΑ ΣΕ ΛΙΜΑΝΙ ΜΕ ….ΠΡΟΒΑΤΑΚΙΑ!!!

Πατήστε την εικόνα για μεγέθυνση

MATCH FISHING

ΨΑΡΕΜΑ ΣΕ ΛΙΜΑΝΙ ΜΕ ….ΠΡΟΒΑΤΑΚΙΑ!!!

Tου Δημήτρη Σφάλτου

Διάβασα στο φόρουμ του περιοδικού μας στην Κύπρο ότι ένας φίλος ψαράς έκανε ένα ‘παράπονο’ γιατί υπάρχουν άρθρα μέσα από Έλληνες ψαράδες και όχι μόνο Κύπριους. Αυτό εν ολίγοις με πλήγωσε λίγο σαν αρθρογράφο και σαν Έλληνα γιατί πάντα την Κύπρο την θεωρούμε μια προέκταση του Ελληνισμού. Φυσικά ο φίλος που το έγραψε θα εννοούσε ότι οι συνθήκες στην Κύπρο είναι διαφορετικές από την Ελλάδα Είναι όμως; Μήπως στην Κύπρο δεν μπορείτε να ψαρέψετε με Εγγλέζικο σε Αλιευτικά καταφύγια (Αγία Τριάδα-Αγία Νάπα- Λιοπέτρι-Ζύγι-Αρχιρόδο-Πέγειας-Πόλης Χρυσοχούς , Πύργου) , κάποιο Λιμάνια (Παλιό Λιμάνι Λεμεσού-Λιμάνι Πάφου). Μήπως στην Κύπρο δεν έχετε μελανούρια (Μελάνες τις λέτε έτσι;) κέφαλους; Όταν πρωτοξεκινήσαμε και εμείς το ψάρεμα πριν από αρκετά χρόνια μακάρι τότε  οι ιδιοκτήτες περιοδικών να έπαιρναν άρθρα από Ιταλούς από Άγγλους και Γάλλους για να μας ανοίξουν ποιο γρήγορα τα μάτια. Μάλιστα το δικό σας περιοδικό προχώρησε και σε ένα βήμα παρακάτω που αποδεικνύει το πόσο σκέπτεται  και νοιάζεται το συμφέρων των αναγνωστών του. Μας φιλοξένησε δύο φορές  στην Κύπρο και μας ξενάγησε από άκρη σε άκρη για να γνωρίσουμε τον τρόπο και τα μέρη που ψαρεύει ο κόσμος εδώ. Κάθε άρθρο είναι βασισμένο σε τεχνικές που μπορούν να εφαρμοστούν και στην Κύπρο και σε κάθε άρθρο προσπαθούμε να βάζουμε οδηγίες και πληροφορίες που ασχέτως που ψαρεύεις να είναι χρήσιμες.

Πολλές φορές είτε από λάθος προβλέψεις του καιρού, είτε από τον οίστρο που μας διακατέχει να ξεκινήσουμε για ψάρεμα , δεν βρίσκουμε τον τόπο που θέλουμε με τις κατάλληλες γι΄ αυτόν καιρικές συνθήκες. Τι κάνουμε λοιπόν, τα μαζεύουμε και πάμε να την κάνουμε; Καθόμαστε και προσαρμοζόμαστε στις νέες συνθήκες; Αν ψηφίζαμε τώρα, καρφωτό στο δεύτερο!!!

Όταν μιλάμε για δύσκολες καιρικές συνθήκες, θα αναφερθώ στο ψάρεμα σε λιμάνι (Αλιευτικά καταφύγια) με δυνατό καιρό που δημιουργεί κοπάδια από προβατάκια μέσα στη θάλασσα (τα ασπρισμένα κύματα!!!), μεγάλο βάθος μπροστά στα πόδια μας που να αγγίζει τα 10 μέτρα, αέρα 5 μποφόρ, τεχνική match fishing με 0,14 μάνα και 0,10 παράμαλλο,  θέλετε και άλλα;

Το ψάρεμα είχε κανονιστεί πριν από δυο μέρες και θα συναντιόμασταν στο λιμάνι με άλλη μία παρέα. Είχαμε αποφασίσει να πάμε στο συγκεκριμένο μέρος για τα καλά μελανούρια και τα άφθονα κυνηγιάρικα που υπήρχαν εποχιακά εκεί. Φτάνοντας ,είδαμε πως οι συνθήκες δεν ήταν οι αναμενόμενες αλλά δεν το βάλαμε κάτω. Η άλλη παρέα μας είχε στηθεί σε μια προβλήτα, που ήταν πλάγια στον καιρό, αποτελούνταν από 3 άτομα που ψάρευαν match και μαλάγρωναν αρκετά βαθιά μέσα στο λιμάνι. Η απόφαση για το που θα στηθούμε πάρθηκε σε δευτερόλεπτα! Μπροστά στον καιρό και στην δεξιά έσω γωνία που ψάρευε η άλλη παρέα. Αφού ετοιμάσαμε τα εργαλεία μας, εγώ και ο φαντάρος δεύτερος φανατικός Πάνος, με την πρώτη ριξιά χωρίς μαλάγρωμα βγάλαμε ένα καλό μελανούρι. Το τι είχε γίνει ήταν προφανές και μία αισιοδοξία άρχισε να διαφαίνεται στα πρόσωπά μας. Αφού πήραμε τα νέα για μας δεδομένα του τόπου,  τροποποιήσαμε τις αρματωσιές μας , ξεκινήσαμε μαλάγρωμα και σιγά –σιγά κάναμε μια ψαριά ικανοποιητική αρκετά θα έλεγα. Σίγουρα δεν πρόκειται για μία φωτογραφική υπερψαριά , αλλά εάν αναλογιστώ τι κάνανε όλοι οι

υπόλοιποι μπορώ να πω πως για τα δεδομένα του άστατου καιρού τα ζητήματα δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερα. Άλλωστε προσωπικά πιστεύω πως είναι μικρότητα να ασχολείσαι με το τι ψάρια πιάνει ο άλλος, αλλά να προσπαθείς μέσα από τις εμπειρίες που κατακτάς να γίνεσαι κάθε φορά καλύτερος και πιο ευσυνείδητος ψαράς. Ας δούμε όμως πως μπορούμε να βελτιώσουμε τα πράγματα όταν ο καιρός δεν ευνοεί την τεχνική του match fishing.

Λόγω του ορισμού του match fishing -το ψάρεμα με τα λεπτά εργαλεία – είναι δύσκολο να ανταποκριθούμε σε δυνατούς καιρούς με πολύ ταραγμένη θάλασσα. ¨Όμως η ταραγμένη θάλασσα δίνει τα καλά ψάρια , αφού δημιουργείται μία διατροφική αλυσίδα που περιλαμβάνει από τα μικρότερα μέχρι τα μεγαλύτερα είδη ψαριών. Οπότε είναι εύλογο να κάνουμε την προσαρμογή μας και σε αυτές τις συνθήκες.

Μέγιστη αξία στο match  ψάρεμα παίζει η επιλογή της θέσης που θα στρώσουμε τα εργαλεία μας. Μπορεί να μας βολεύει ο αέρας πίσω μας για τις βολές , αλλά εάν χειριστούμε μαλάγρα(πασμό) να είστε σίγουροι ότι θα μαλαγρώσετε τα βάθη του πελάγους! Τα δυνατά επιφανειακά ρεύματα θα διασπάσουν την μαλάγρα και θα την μεταφέρουν πάρα πολύ μακριά, μαζί με τα ψάρια. Ο έμπειρος ‘’εγγλεζάς΄΄ θα αποφανθεί: δεν έχει ψάρια σήμερα, άσχετα εάν ο ίδιος τα έδιωξε με το ‘’μαλάγρωμά’’ του! Θα ξαναπώ άλλη μία φορά ότι στο match fishing η βάση του είναι το μεθοδικό μαλάγρωμα που σημαίνει πλήρη γνώση του τρόπου κίνησης των ρευμάτων, επιφανειακών και υπογείων, πως στρώνει η αρματωσιά μέσα στο νερό, σε τι ποσότητες και σχήματα θα ταΐσω , με ποια διαφορά ώρας και αν η μαλάγρα θα είναι ατόφια ή εάν θα περιέχει και στοιχεία τροφής.

Θα ξεκινήσω να μαλαγρώνω μακριά, και εφόσον ψαρεύω σε έξη -επτά μέτρα βάθος με το καλημέρα, όλη η μαλάγρα θα καταλήξει κοντά στην προκυμαία του λιμανιού. Έτσι έχω αυξημένη την πιθανότητα να μαζέψω τα διάσπαρτα, λόγω του καιρού μελανούρια, ή οποιοδήποτε άλλο αφρόψαρο βρίσκεται σε ακτίνα βολής. Η μαλάγρα αφού τριφτεί καλά για να ξεκολλήσουν οι μεγάλοι σβώλοι ανακατεύεται με μία χούφτα από προνύμφες(bikatini) και στη συνέχεια φτιάχνουμε τις μπάλες. Στην συγκεκριμένη μέρα χρησιμοποιήσαμε μαλάγρα ημίυγρου τυριού. Δύο μπάλες μαλάγρας έπεσαν μπροστά στην αποβάθρα, ώστε το επιφανειακό ρεύμα που σπάει στο υπόγειο δευτερεύον να απλώσει την μυρωδιά κατά μήκος του βυθού και στα μπροστινά μέτρα μήκος. Τρίματα μαλάγρας με προνύμφες ριχνόταν με την σφεντόνα μόλις για δευτερόλεπτα κόπαζε ο δυνατός αέρας ,για επιτύχουμε τη μέγιστη απόσταση από την ακτή και επιπλέον για να μην μαλαγρώσουμε τα μούτρα μας!!! Οι προνύμφες και τα τρίματα μαλάγρας με το επιφανειακό ρεύμα θα έφθαναν πάλι στον βυθό μπροστά στα πόδια μας και θα συνέχιζαν τον κύκλο του μαλαγρώματος. Έτσι ταΐζαμε συνεχώς το ίδιο σημείο, στοιχείο κλειδί για την σωστή έκβαση της εξόρμησης.

Επιπλέον εκμεταλλευτήκαμε και το μαλάγρωμα της άλλης παρέας, που ότι ρίχνανε στο νερό, τα κύματα το μετέφεραν στον τόπο επιλογής μας, (Δήμο, σε ευχαριστώ για το δώρο σου…)  γεγονός που επιβεβαίωσα όταν χωρίς μαλάγρα ο Πάνος έβγαλε το πρώτο μελανούρι αμέσως και ακολούθησε η συνέχεια.

Τα υπόλοιπα εργαλεία μας αποτελούνταν από τρίσπαστα καλάμια match ημιπαραβολικά, αρματωσιές με stick διάφανους φελλούς 4+2 γρ, βαριδάκια διασπαρμένα σε απόσταση 1,5 μέτρου για το αργό κατέβασμα της αρματωσιάς στον βυθό, αφού ο πρώτος μας στόχος ήταν τα μελανούρια ,και αγκίστρια 13άρια με μεγάλο άνοιγμα. Το ψάρεμα ξεκίνησε από τις 3 οργιές και σταδιακά κατεβήκαμε στις 4, σημείο που μας άρπαξαν κάτι καλές μπάφες (κέφαλοι) και έκαναν τους δύο φανατικούς να διπλώσουν στα δυνατά κεφάλια τους.

Θα ήθελα να τονίσω πως καταλυτικό σημείο στο ψάρεμα μας ήταν και η καλή απόκρυψή μας. Τραβήξαμε  πίσω τα πράγματά μας, σκιά δεν έπεσε καθόλου μέσα στο νερό, το απόχιασμα γινόταν τελευταία στιγμή, όταν το ψάρι ήταν πια σκασμένο-παραδομένο στο έλεος της απόχης, ενώ για το σφεντόνιασμα πάντα σκυφτός και πάντα στα ορατά όρια της προβλήτας. Βέβαια την γκρίνια την ακούω συνέχεια, παράτα μας βρε Σφαλτέ , σιγά μη σε βλέπουν τα ψάρια, άμα είναι να φάνε θα φάνε, κάνε και λίγο έρπειν κτλ, αλλά όλοι στους δύσκολους τόπους έρχονται στα λόγια μου.

Θεωρώ για μένα προσωπικά μεγάλο ατόπημα(για να μη πω τίποτα στα γαλλικά) να ψαρεύεις σε αποβάθρα λιμανιού , σε βράχο, σε κυματοθραύστη με τεχνική match, απίκο, feeder ,Bolognese, να είσαι σύριζα στην θάλασσα-το παπούτσι να γλύφει το κενό, να θέλεις να μαζέψεις τα ψάρια από κάτω σου ή να τα ψαρεύεις εκεί, να φοράς την κόκκινη την μπλούζα και να αναρωτιέσαι γιατί δεν τρώνε τα σκασμένα, γιατί τρώνε μόνο οι παπαδιές , γιατί μόνο ο κρυμμένος διπλανός σου πιάνει ψάρια…

Από εκεί και μετά , και αφού είδαμε ότι τα ψάρια μαζευτήκανε από κάτω μας, με συνεχές μαλάγρωμα με σκέτη χωρίς προνύμφες μαλάγρα, ένας σήκωνε ψάρι και ο άλλος μαλάγρωνε. Οι βολές μας απαλές ,τέντωμα κατευθείαν του παράμαλλου μόλις έπεφτε ο φελλός στην θάλασσα για να μην μπλεχτεί η αρματωσιά από τον αέρα , και αναμονή για το πολυπόθητο κάρφωμα. Η ημέρα κύλισε όμορφα , με μόνο μία πικρία για τον άμεσο γυρισμό στην Αθήνα, λόγω δουλειάς, που δεν μας άφησε να πιάσουμε περισσότερους και μεγαλύτερους κέφαλους, αφού έτρωγαν χωρίς σταματημό!

Ήταν μια καλή εμπειρία, γιατί είχαμε αρκετό καιρό να ψαρέψουμε με  match  σε τέτοιες καιρικές συνθήκες.

Να είστε όλοι καλά , με τα προβατάκια αγκαλιά!!!

USEFUL LINKS

ONLINE
MAGAZINES

Cyprus Fishing Magazine
P.O. Box 55329, 3821 Limassol, Cyprus | Telephone: +357 25577750 | e-mail: info@cyprusfishingmagazine.com