Του Κυριάκου Σάββα

Το ψάρεμα στο εξωτερικό πάντοτε σε συναρπάζει. Σε κάνει να θέλεις να ζήσεις τη μαγεία του υποβρύχιου κόσμου σε άλλα μέρη, όπου παραμονεύουν είτε διαφορετικά, είτε περισσότερα είδη ψαριών από ότι στο νησί μας. Είχαμε λοιπόν την ευκαιρία πρόσφατα και συγκεκριμένα προς το τέλος του Σεπτέμβρη να πάμε για ψαροντούφεκο στην Κρήτη. Γη της ελιάς, των ωραίων φαγητών, αλλά και των πλούσιων βυθών.

Η πρόσκληση ήρθε από το φίλο Δημήτρη από τα Χανιά, ο οποίος μας φιλοξένησε σε ένα άνετο σπιτάκι και μας έδωσε και αυτοκίνητο για να κινούμαστε πιο άνετα. Επίσης, ο Δημήτρης μας εφοδίασε και με κάποιο απαραίτητο και βαρύ εξοπλισμό, τον οποίο δεν αναγκαστήκαμε να μεταφέρουμε από Κύπρο. Το ταξίδι διάρκεσε έξι μέρες όπου απολαύσαμε μιας και μας έκανε και το χατίρι ο καιρός, πέντε μοναδικές αλιευτικές εξορμήσεις. Φτάσαμε Κρήτη το βράδυ της Παρασκευής όπου ξεκουραστήκαμε για να είμαστε έτοιμοι για την πρωινή εξόρμηση. Το πρωί του Σαββάτου ξεκινήσαμε από τα Χανιά για την Παλαιόχωρα προς Νότια Κρήτη. Για περίπου 2μιση ώρες στο δρόμο συζητούσαμε για τον άγνωστο τόπο όπου θα ψαρεύαμε. Στο δρόμο για την Παλαιοχώρα, η οποία δεν είναι και τόσο τουριστική όπως τα Χανιά ή το Ρέθυμνο περιμέναμε ότι θα είχε αέρα μιας και η Βόρεια Κρήτη πολιορκείτο από ανέμους. Όταν φτάσαμε στον προορισμό τελικά με χαρά διαπιστώσαμε ότι  η περιοχή ήταν κατάλληλη για το πρώτο ψάρεμά μας. Αφού ετοιμαστήκαμε και συνεννοηθήκαμε ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσουμε ξεκινήσαμε την πρώτη μας εξόρμηση, κολυμπητό.

Μετά από αρκετό κολύμπι φτάσαμε σε περίπου 15-20 μέτρα βάθους, εκεί κάναμε βουτιές εναλλάξ όπου συναντούσαμε αρκετά μικρά ροφοειδή, τα οποία και δεν ενοχλούσαμε. Αυτό που μας έκανε εντύπωση ήταν η μεγάλη ποσότητα σε κουρκούνες και σκάρους, όπου ερχόντουσαν  κατά εκατοντάδες σε κάθε καρτέρι που κάναμε και μάλιστα σε μεγάλα μεγέθη. Στην αρχή επικρατούσε εγκράτεια και δεν χτυπούσαμε άλλα ψάρια περιμένοντας ένα αξιόλογο μαύρο. Μετά από αρκετές βουτιές βγάλαμε ένα ροφό  κοντά στα 4 κιλά. Φυσικά στο ρεχτήρι μας πέρασαν και κάποιοι μεγάλοι σκάροι που κόντευαν το κιλό. Στη συνέχεια  βγήκαμε προς πιο ξέβαθα νερά όπου τα ψάρια ήταν άφθονα. Εκεί συναντήσαμε μεγάλα πελαγίσια όπως μαγιάτικα και βασιλικές ζαργάνες. Καταφέραμε να πάρουμε δυο σφύρνες, μια βασιλική ζαργάνα και τρία μικρά μαγιάτικα. Ήμασταν ικανοποιημένοι από την πρώτη μας εξόρμηση. Όλοι είχαμε απολαύσει βολές και τα μάτια μας είχαν χορτάσει από ψάρι. Με κούραση αλλά και ενθουσιασμό πήγαμε πίσω στα Χανιά όπου η παρέα κατευθύνθηκε σε μια ψαροταβέρνα για να καταναλώσουμε το ψάρι που πιάσαμε μαζί με τοπικούς μεζέδες και αρκετό ρακί.

Την επόμενη μέρα ξεκινήσαμε κατά το μεσημέρι προς το Ελαφονήσι, όπου μετά από αρκετό περπάτημα λόγω περιορισμένης πρόσβασης προς τη θάλασσα φτάσαμε σε ένα μέρος, το οποίο μας είχαν προτείνει το προηγούμενο βράδυ. Ο βυθός εκεί ήταν αμμώδης με πολλά σκαλοπάτια. Κατά τη διάρκεια του ψαρέματος συναντούσαμε διάφορα άσπρα αλλά και μικρά ροφοειδή. Την έκπληξη μας την είχε κάνει ένα μαγιάτικο περίπου στα 2μιση κιλά. Τη δεύτερη μέρα επικεντρωθήκαμε λοιπόν στο ψάρεμα μεγάλων σαργών και μελάνων. Ενώ φυσικά δεν έλειψαν και οι άφθονες βολές σε κουρκούνες, τις οποίες τις συναντούσαμε παντού. Βλέπετε οι Κρητικοί δεν τις καταναλώνουν μιας και όπως λένε ψάρι χωρίς λέπια δεν τρώγεται. Τους προκαλούσε έκπληξη στις ταβέρνες όταν τους λέγαμε να μας τις τηγανίσουν να τις φάμε. Θεωρούν ότι ήρθαν στα νερά τους με τους Γερμανούς τότε κατά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και όπως καταλαβαίνεται κρατάει ακόμη η βεντέτα.

Δευτέρα πρωί μετά την εισήγηση ενός φίλου, ο οποίος είχε σκάφος μας πρότεινε να πάμε μαζί του στην Άγρια Γαμβούσα Χανιών. Η Άγρια Γαμβούσα είναι νησίδα της Κρήτης όπου βρίσκετε στο Βορειοδυτικό τμήμα του νομού Χανιών με έκταση 0,825 τ.χλ. και είναι ακατοίκητη. Είναι φημισμένη για τα διάφορα αστακοειδή που φιλοξενεί κατά καιρούς. Ρίξαμε το σκάφος από το Λιμάνι του Κίσσαμου και ξεκινήσαμε προς τη Γαμβούσα όπου θέλαμε περίπου μια ώρα για να φτάσουμε. Ο καιρός μας τα χάλασε ενώ έδειχνε ότι θα ήταν 2 μποφόρ. Όταν βγήκαμε προς τα ανοιχτά μας έπιασε άγρια φουρτούνα περίπου 5 μποφόρ. Το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να ψαρέψουμε μόνο στο πίσω μέρος του νησιού όπου έκοβε. Ετοιμαστήκαμε στο σκάφος και αρχίσαμε τις βουτιές. Στην πρώτη βουτιά ήρθαμε σε επαφή με μικρά αστακοειδή. Τόσο μικρά που δεν άξιζε ο κόπος να τα πάρουμε. Μετά από αρκετή ώρα ψάρεμα καταλάβαμε ότι ο τόπος είχε ήδη ψαρευτεί πολλές φορές και αναγκαστήκαμε να πάμε γύρω του νησιού έστω και αν είχε αρκετό αέρα. Εκεί ο βυθός αν και ταρακουνημένος κρατούσε πολλά ψάρια με αποτέλεσμα να κάνουμε την καλύτερη ψαριά του ταξιδιού. Ροφοί, σορκοί και μεγάλοι σκάροι ήταν τα κυριότερα ψάρια που πήραμε.

Περάσαμε 6 υπέροχες μέρες στην Κρήτη με 5 πολύ όμορφες αλιευτικές εξορμήσεις. Η Κρήτη αποτελεί έναν πολύ ωραίο προορισμό για ψαροντούφεκο σε περιόδους που δεν υπάρχει μεγάλη τουριστική αιχμή, με πολύ καθαρά νερά και πληθώρα θηραμάτων. Φυσικά πρέπει να είμαστε καλά προετοιμασμένοι και η βοήθεια από κάποιον ντόπιο σίγουρα είναι πολύτιμη για την έκδοση των αναγκαίων αδειών, αλλά και για να μη χρειαστεί να μεταφέρουμε πολύ βαρύ εξοπλισμό.

Το θετικό για το νησί είναι ότι υπάρχουν διάφορες επιλογές για ψάρεμα ακόμη και σε αέρα, αφού μέσα σε 1-2 ώρες μπορείς να αλλάξεις πλευρά και να έχεις τον άνεμο πίσω σου. Φυσικά σύμφωνα με τους φίλους τους Κρητικούς, το χειμώνα τα νερά είναι αρκετά κρύα και η καλύτερη εποχή για ψαροντούφεκο είναι φθινόπωρο και άνοιξη.